‫ mowjumz بلاگ

به راستی چقدر از امنیت اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی مطمئن هستید. همه کاربران اینترنت و به خصوص افراد تازه کار، از چند جبهه تحت هجوم قرار دارند. ازیک سو، برخی دولت‌ها و سازمان‌های جاسوسی آنها، سعی در سرقت اطلاعات شهروندان دارند. از سوی دیگر هکرها و خرابکاران مستقل، مدام در حال نفوذ به حریم خصوصی افراد هستند، و در نهایت این شرکت های بزرگ چند ملیتی هستند که با ادعای تبلیغات هدفمند به فروش و بعضاً سوء استفاده از اطلاعات کاربران می پردازند.

 احتمالاً اصطلاح "آزار جنسی سایبری"به گوشتان خورده است. مدتی است که محققان به ویژه جامعه شناسان و روانشناسان حوزه امنیت روانی خانواده، از بابت وجود و بسط این پدیده در فضای مجازی اخطار می‌دهند. ناآگاهی از مخاطرات پیش‌رو در فضای مجازی، راه نفوذ و سوء استفاده افراد سودجو را هموارتر می‌کند.

طی بررسی های به عمل آمده و همچنین طبق گزارشی از سوی "یورونیوز" وب‌کم‌ها یکی از موارد به شدت آسیب‌پذیر کاربران اینترنت هستند، که روزانه هزاران قربانی می‌گیرند. در این بررسی مشخص شده که تعداد کسانی که به نفوذ و ضبط تصاویر وب کم کاربران در فضای مجازی می پردازند، به علت سهولت انجام این کار بسیار زیاد است. و این در حالی است که اکثر قربانیان از دانش کافی برای جلوگیری از آن برخوردار نبوده‌اند.

 آنها با ضبط ویدئوی قربانیان خود یا آن ویدیوها را به اشخاص دیگر میفروشند؛ یا برای منتشر نکردن تصاویر از قربانی باج طلب می‌کنند؛ یا حتی او را مجبور به نشان دادن دیگر اعضای بدن خود می کنند. این ها و دیگر موارد از این دست مادامی که خود کاربران درصدد حفظ حریم خود بر نیآیند، تمامی نخواهد داشت.

 به یاد داشته باشید که نگهبان اصلی و نهایی اسرار شما خودتان هستید. و هرگز نباید از کنار این مسئله بی‌تفاوت بگذرید. برای پیشگیری و ممانعت از نفوذ خرابکاران به وب‌کم رایانه راهکارهایی وجود دارد، که البته همه آنها فقط در صورتی که با هم به کار برده شوند، موثر خواهند بود.

ضدبدافزارها و فایروال‌ها فقط زمانی مفید هستند، که به هنگام باشند. روزانه هزاران ویروس و تروجان ساخته می‌شود که می‌توانند راه نفوذ به وب‌کم و رایانه شما را برای خرابکاران هموار کنند. و فقط زمانی می توانید جلوی آنها را با آنتی ویروس ها بگیرید، که به‌روز باشند. برای جلوگیری از سوء استفاده از وب‌کم شما، نکات زیر را رعایت کنید:

  • مراقب ایمیل از سوی افراد ناشناس باشید. بهتر است به طور کل ایمیل های ناشناس را باز نکنید. ولی در صورت باز کردن هرگز روی لینک های احتمالی موجود در آن کلیک نکنید.
  • از اعتبار سایت هایی که برای ثبت نام، ایمیل شما را می خواهند، مطمئن شوید. بسیاری از سایت ها و حتی تالارهای گفت و گو با مبالغ ناچیز حاضر به فروش ایمیل‌های کاربران خود به اشخاص ثالث می شوند.
  • وقتی از وب کم خود استفاده نمی کنید، اگر قابلیت بستن لنز در آن وجود دارد آن را ببندید. در غیر این صورت یا روی آن را بپوشانید و یا آن را به سمت دیوار بگردانید.
  • اگر حین گپ با غریبه ای احساس نزدیکی بیش از حد کردید، قبل از تبادل تصویر به خود متذکر شوید که او می‌تواند این مکالمه تصویری را ضبط و احیاناً منتشر کند.
  • قبل از هرکاری راه و رسم آن را باید آموزش داد. والدین باید بدانند همانطور که فرزندان خود را به کلاس شنا و زبان و ... می‌فرستند، تا آموزش‌های لازم را ببینند، نباید او را بدون آموزش در دریای متلاطم و بی‌رحم اینترنت و شبکه‌های مجازی رها کنند.
  • با مهربانی باید کودکان را ترغیب کرد که اگر از طریق وب کم مورد سوء استفاده قرار گرفتند، به والدین خود گزارش دهند تا از گسترش قضیه جلوگیری شود.
  • خود شما هم اگر حس کردید که ممکن است قربانی شده باشید، به مراجع ذیصلاح اطلاع دهید.
  •  در همه حال مراقب باشید و چشم از چراغ وب کم خود بر ندارید.

کودکی در اینستاگرام، اعتیاد به نمایشگری کودکان!

دیدن کودکان زیبا در صفحات اینستاگرامی که از بدو تولد این کودکان ساخته شده و توسط والدینشان مدیریت می‌شود،چالش‌هایی ایجاد کرده که یک دهه پیش در ذهن بسیاری از ما نمی‌گنجید. برخی از حقوق کودکان زیر سن قانونی می‌گویند، این‌که حریم شخصی آن‌ها قبل از این‌که خودشان توان انتخاب داشته باشند، مورد تعدی نگاه‌های کنجکاو دیگران قرار گرفته است. برخی، از تاثیرات روانی این امر در آینده کودکان می‌گویند، این‌که مورد توجه بودن مداوم و دریافت لایک و پیام‌های قربان صدقه‌ای می‌تواند کودکان را درگیر اختلال خودشیفتگی کرده و رشد شناختی آن‌ها را ناکام بگذارد.

در شش سال آغازین زندگی کودک که میان اهالی حوزه تربیت به «شش طلایی» معروف است، شناخت کودک از خود و دنیای پیرامون شکل می‌گیرد. بخش اعظم مولفه‌هایی که «من» یا «هویت» او را می‌سازند، در این دوره تثبیت خواهند شد. مفاهیم بسیاری در ساختن این «من» دخیل هستند. مانند: مفهوم خود، مفهوم تن، مفهوم دیگری، مفهوم مهربانی، مفهوم دوستی، مفهوم اعتماد، مفهوم لذت، مفهوم زیبایی، مفهوم زشتی، مفهوم قهر، مفهوم آشتی، مفهوم مالکیت، مفهوم شراکت، مفهوم انتظار، مفهوم صبر و مفهوم ترس، مفهوم شجاعت، مفهوم انصاف و مفهوم عشق، مفهوم شباهت، مفهوم تفاوت و مفهوم ارزش.

برای شکل گیری «هویت» یا «من»، کودک او باید در این شش سال که هنوز وارد زندگی اجتماعی رسمی خود در مدرسه نشده است، فرصت آزمون و خطاهای عینی-شناختی داشته باشد. چگونه؟ او با هر پنج حس خود (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی) به کشف بدن و دنیا می‌پردازد. او برای ایجاد اتصال بین داده‌های شناختی و تحلیلی‌های ذهنی‌اش در رفت و آمد مداوم بین ذهن و دنیای بیرون از خود است. بخش اعظم شناخت او بدون مولفه‌های ارزش‌محور شکل می‌گیرد. مثلاً او یاد می‌گیرد مریم یک دختر است، سعید یک پسر. گل چیست، گربه چیست، تفاوت گربه با سگ در چه چیزهایی است. او جهان را می‌بیند لمس می‌کند و در آزمون و خطاهای مستمر بدان نزدیک و از آن دور می‌شود تا شناخت و ادراکش از خود و جهان را بسازد.

حالا این کودک بنا بر تشخیص والدینی که نسبت به او حس تملک دارند، وارد ویترین و صفحه نمایشی می‌شود که از خواب و بیداری تا آروغ بعد شیرش برای «دیگران» دارای ارزش بوده و با لایک یا پیام همراه است. نگاه بیرونی بر این کودک چنان قوی است که بسیار زود ژست گرفتن پرلایک را یاد می‌گیرد. ادا درآوردن برای جلب لایک بیشتر را مشق می‌کند. به مرور از «من» فاصله می‌گیرد و به «تصویر» تبدیل می‌شود. مهم‌ترین خاطراتش با دوربین به دست بودن والدین گره می‌خورد. «چشم سوم» که سازنده هویت اوست، فاصله بین دنیاهای «مجازی و حقیقی» را در ذهن او محو می‌کند. هویت کودک قبل از اتصال با دنیای حقیقت و عینیات به شکل کاریکاتورگونه‌ای مبتنی بر بهره‌کشی کودک‌آزارانه والدین در اینستاگرام رقم می‌خورد. گویی والدین خدایانی هستند که زمان و مکان حضور زیسته کودک را با گزینه‌های لایک و کامنت، تقدیر می‌زنند.

حالا کودکی داریم که:

  • قبل از اندیشیدن به «خود»، به نظرِ «دیگری» می‌اندیشد.
  • قبل از شناخت حس‌های طبیعی‌اش، به مفهوم ارزشمندی کنش‌ها با لایک و دیس‌لایک «دیگری» می‌رسد.
  • قبل از تمرین خودبودگی، مسئولیت‌پذیری و تعهد در قبال «خود»، به جلب نظر «دیگری» به هر قیمتی می‌اندیشد.
  • قبل از رشد اعتماد به نفس و باور توانمندی‌های شخصی به تأییدطلبی و مهرطلبی «دیگری» می‌رسد.
  • حریم شخصی ندارد.
  • شخصیت نمایشی افراطی در سطوح مبتذل زیبا یا باهوش بودنِ کلیشه‌ای دارد.
  • خیال‌پردازی کاذب دارد.
  • مسخ شخصیت و هویت دارد.
  • کرامت نفس او وابسته به عوامل بیرون از خودش و نظر «دیگری» است.
  • «من» کوتوله و رشد نیافته‌ای دارد که هدیه برده‌داری مدرن والدین به اوست.

حالا چه کنیم؟ اینستاگرام را پاک کنیم و از دنیای مجازی خداحافظی کنیم؟

بهتر است قبل از هر واکنش حذفی، احساس تملک خود بر کودکانمان را بشناسیم و کنترل کنیم. باور کنیم باید منتظر بمانیم تا او بزرگ شود و اگر مایل بود، تصاویر و فیلم‌های کودکی‌اش را منتشر کند. باید یاد بگیریم خودافشایی بی‌مهابا در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های جدی در پی دارند. عواقبی که وقتی دستمان را بر دکمه ارسال می‌فشاریم، برای یک لحظه هم به ذهنمان نمی‌رسد.

کودکان حق دارند در محیطی امن و سالم خود را بشناسند و در کمال استقلال، هویت خود را بسازند و حریم شخصی و خصوصی‌شان را درک کنند. کودکان حق دارند تفاوت دنیای حقیقی و مجازی را خودشان در زمان مناسب بیاموزند. کودکان حق دارند کودکی کنند و عروسک صحنه‌های نمایش بزرگ‌ترها نباشند.

 

سحر سلطانی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه برای کودکان

زورگویی مجازی عبارت است از هرگونه رفتار پرخاشگرایانه، خصمانه و تهدیدآمیز که به طور مکرر از طریق هرگونه اپلیکیشن به قصد آزار و اذیت رخ بدهد و فرد قربانی احساس بی‌دفاع بودن در برابر این رفتارها داشته باشد. مانند ارسال پیام تهدید کننده تحقیرآمیز و‌ خصمانه، اخراج فردی از گروه مورد‌‌‌‌‌ علاقه با زور و بدون علت، ایجاد ترس و اعمال قلدری و گرفتن عکس و تغییر آنها در جهت تحقیر و باج‌گیری از فرد قربانی.

نشانه‌های افرادی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند

مدام در حال تغییر و یا بستن صفحات مجازی هستند. در مدت زمانی که دسترسی به تلفن و کامپیوتر خود ندارند احساس ناراحتی و بیقراری می‌کنند. در مورد فعالیت‌هایی که در کامپیوتر و تلفن همراه خود انجام می‌دهند، حرفی نمی‌زنند. چند حساب آنلاین دارند و یا از حساب شخصی دیگران استفاده می‌کنند. هنگامی که از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند رفتارهای متفاوت و عجیب و غریب انجام می‌دهند.

آسیب‌های زورگویی مجازی

فردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است احساس می‌کند که هیچکس نگران او نیست و بعد از مدتی دچار غم، ناامیدی، افسردگی و افکار آسیب‌رسان به خود می‌شود.

زورگویی و تهدید اغلب منجر به افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد بنفس، سرزنش بی‌خوابی و...خواهد شد.

فرد به طور ناگهانی تمایلی به استفاده کردن از تلفن همراه و کامپیوتر خود ندارد و یا هنگامی که پیغامی دریافت میکند، دچار غم، ناامیدی، افسردگی، افکار آسیب‌رسان به خود و اضطراب می‌شود.

به یاد داشته باشید زورگویی مجازی نوعی جرم است و پیگرد قانونی دارد.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای نمادين است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اينترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا می‌گردد؛ اين نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقی يا حقوقی) آن برای مدت يک سال صادر می‌گردد.

با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی احراز می‌شود. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و کلیه محتوای منتشر شده در وب‌سایت بر عهده صاحب کسب و کار اینترنتی می‌باشد.

فروشگاه‌هایی که موفق به اخذ این نماد از وزارت صنعت و معدن و تجارت شده‌اند، موظف هستند اگر شما در خریدتان با مشکلی مواجه شدید پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما باشند. در غیر این صورت نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه مربوط، ملغی خواهد شد.

چگونگی تشخیص اعتبار وب‌سایت‌های کسب و کار مجازی:

برای تشخیص اعتبار وب سایت‌های کسب و کار مجازی کافی است با مراجعه به سایت نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی "https://enamad.ir "  و ورود به قسمت استعلام با وارد کردن نشانی سایت مورد نظر از صحت و صلاحیت سایت مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

هم چنین لازم به ذکر است که در صورت معتبر بودن وب‌سایت مورد نظر در قسمت بالایی پنجره اطلاعات تعدادی ستاره نمایش داده خواهد شد این ستاره‌ها سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت است.

با توجه به اینکه رمز‌عبور (Password)، محافظت کننده اطلاعات ما می‌باشد، پس باید رمزعبوری را برای انواع اطلاعاتمان انتخاب کنیم تا براحتی قابل حدس زدن یا نفوذ نباشند.

در هنگام انتخاب رمز‌عبور مناسب شما باید ۶ نکته کلیدی را در نظر داشته باشید: