‫ apabirjand بلاگ



 یادگیری بر اساس بازی‌های دیجیتال برای محدوده عظیمی از اشیا مانند واقعیت‌ها، مهارت‌ها، تصمیم گیری‌ها، رفتار، خلاقیت و ارتباطات تعریف شده است. به همین ترتیب بر طبق هر روش آموزشی بازی‌های_رایانه‌ای متفاوتی همچون بازی‌های نمایشی، استراتژیک، ماجراجویانه و شبیه سازی به وجود آمده است.

یکی از مسائل جدی در بهره گیری از بازی‌های رایانه‌ای، جنبه‌های ناشناخته آن است؛ زیرا هنوز رسانه‌ای نو به شمار می‌رود که عمرش به نیم سده هم نمی‌رسد؛ دوم، معرفی آن به عنوان یکی از صنایع بسیار پرسود سرگرمی است که باعث هدایت بیشتر آن به سمت ابزار سرگرمی می‌شود تا آموزش.

 سرگرمی و تفریح، شاید مهم‌ترین دلیل پرداختن به بازی رایانه‌ای باشد. معمولاً هر کسی #بازی و سرگرمی را دوست دارد و زمانی را به عنوان اوقات فراغت، برای رفع خستگی و تجدید قوا اختصاص می‌دهد. شاید بتوان گفت بسیاری از اعمال دیگر قابل گنجاندن در سر فصل #تفریح هستند؛ اما هر چه بازی لذت بیشتری عاید کاربر خود کند، در میان گروه دوستان بیشتر به دیگران معرفی و در نتیجه بیشتر بازی می‌شود.
.
 بازی رایانه‌ای فقط سرگرمی نیست، بلکه گاهی عامل مهمی برای آموزش دادن است. شکل گرفتن ادبیات #آموزش از طریق سرگرمی و سرگرمی آموزشی که برای بهره گیری همزمان از آموزش و سرگرمی به کار می‌رود، بر بازی‌های رایانه‌ای انطباق پذیر است. بازی رایانه‌ای می‌تواند با برخورداری از ویژگی‌های یک بازی، مقاصد آموزشی مد نظر را در تعامل با کاربران مشخص در قالب یک رسانه آموزشی ارائه کند.

 

احتمالا شما هم این مساله را تجربه کرده‌اید که به جای گفتگو و صحبت با خواهر و یا برادری که باهم در زیر یک سقف زندگی می‌کنید، ترجیح داده‌اید به فرستادن پیامی در یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی بسنده کنید؛ در‌واقع به جای معاشرت رودررو در دنیای واقعی و لمس احساسات یکدیگر، به فضای دیجیتال و مجازی پناه می‌برید و آنقدر در آن غرق می‌شوید که به جای صدا کردن عزیزانی که با آنها هم‌خانه‌اید، ترجیج می‌دهید ساده‌ترین حرف‌ها را نیز از طریق فرستادن پیامک در شبکه‌های اجتماعی منتقل کنید....... بیشتر

آدمها زمانی که در کارشان پیشرفت می کنند خوشحال تر هستند. مهم نیست این پیشرفت چقدر باشد. مغز شما به گونه ای طراحی شده است که تا زمانی که در کارتان پیشرفت کنید احساس خوشحالی را تولید کند. این احساسات برای علاقه مند نگه داشتن شما به کاری که در حال پیش رفتن است، تولید می شوند.... بیشتر

خاطرات یک روانشناس-قسمت دوم

نکته ی جالبی که در مدرسه وجود داشت آزادی عملی بود که به معلم داده می شد. معلم ها می توانستند هر روشی که می خواستند برای تدریس استفاده کنند. حتی می توانستند کتاب هایی که برای هر درس توسط آموزش و پرورش سوئد تنظیم شده بود را در کلاس استفاده نکنند. اما یک کتاب وجود داشت که در آن به معلم ها گفته می شد که مثلا یک کلاس سومی باید در درس ریاضی تا پایان سال چه مهارت هایی را کسب کرده باشد. اینکه با چه روش این مهارت ها به دست می آمد را معلم تعیین می کرد که در نهایت باید دانش آموزان را به آن سطح تعیین شده می رساند. این رویه آزادی عمل بی نظیری به معلمان می داد و خلاقیت آنان را نیز تشویق می کرد.... بیشتر

خاطرات یک روانشناس-قسمت اول
چند روز پیش به دعوت دوستی، میهمان کلاس سومی ها در مدرسه ی مُرتسکولان (Mårtenskolan ) بودم. این مدرسه یک مدرسه ی دولتی برای دانش آموزان کلاس اول تا ششم است. کلاسی که من میهمانش بودم، توسط دو معلم (پاتریک و کریستینا) اداره می شد. در سوئد، تا کلاس سوم هر کلاس دو معلم دارد که با همکاری هم آن را اداره می کنند. اما از کلاس چهارم به بعد کلاس ها توسط یک معلم اداره می شود. ... بیشتر