‫ مفاهیمی که در ارتباط با بازی های رایانه ای بر ذهن کودکان حکم فرمانی می کنند؟

یکی از پیامدهای بسیار منفی انیمیشن‌ها و بازی های رایانه‌ای بر کودکان ایجاد مفاهیم مستبد در ذهن آنان است؛ مفاهیمی که می توانند باعث شوند تا کودکان از نظر فکری در بند بمانند.

 قهرمان ها در انیمیشنها و بازی های رایانه‌ای معمولا چه ویژگی هایی دارند؟
اگر دقت کرده باشید آنها اکثرا موجوداتی عضلانی، پر زور، باهوش و... هستند که معمولا قدرتی ماورا طبیعی دارند، پرواز می کنند، معمولا مرد هستند و... .  قهرمان‌ها در کتاب ها، فیلمها، انیمیشن ها و بازیهای رایانه‌ای اینگونه بازنمایی می شوند،که مفهوم قهرمان به گونه ای در ذهن کودک ساخته شود که او فقط موجودی که این خصوصیات را داراست قهرمان ببیند؛ در این صورت می گوییم این مفهوم به یک مستبد تبدیل شده است که بر ذهن کودکان حکم می راند و تنها افرادی را قهرمان معرفی می کند که این خصوصیات را داشته باشد.

یکی از وظایف اصلی والدین مبارزه کردن با این مفاهیم مستبد است. والدین باید بتوانند تمام این مستبد ها را کشف کنند و آنها را با بسط دادن و آوردن مثال و نقض کردن، شکست دهند. مفهوم قهرمان تنها یکی از هزاران مفهومی است که آگاهانه یا ناآگاهانه در رسانه ها به مستبد تبدیل می شوند.

والدین باید بتوانند این مهارت را در کودک به وجود آورند که خود بتواند این مفاهیم را کشف کنند. به عنوان مثال در مورد همین مفهوم قهرمان میتوانند با یک گفتگوی پرسش محور با کودک مثال های زیادی در ذهن او فراخوانی کنند که این شخصیتها نه می توانند پرواز کنند، نه عضلانی هستند، نه مرد هستند و نه پر زور، اما قهرمان هستند.

 


نظرات

بدون نظر
شما برای نظر دادن باید وارد شوید